در حالی که نقش مادر در تربیت فرزند بلامنازع است، پدر از نظر فرهنگی و سنتی به نقش نان آور خانه تنزل یافته است و نه چیز دیگری. با این حال، مفهوم پدر در حال افزایش است و بی دلیل نیست! مشخص است که تأثیر پدر پیامدهای گسترده ای بر رفاه اجتماعی و فکری فرزندان آنها دارد.

هر آنچه که برای اولین بار و یا به عنوان یک والدین باتجربه انتظار دارید ،که  هنگام شروع یک سفر به طول یک عمر به آن نیاز پیدا خواهید کرد را ما در اینجا  فراهم کردیم .

به وبلاگ هیاهو  خوش آمدید ! برای ترن هوایی که فرزندپروری است، ما در هر مرحله با شما هستیم

ویژگی های یک پدر خوب

در زیر برخی از خصوصیاتی که هر پدری دارد آورده شده است:

1. همیشه از خانواده خود محافظت می کند: اول و مهمتر از همه، پدر سرپرست خانواده خود است. این صرفاً به معنای محافظت در برابر خطر فوری نیست، بلکه به معنای آسیب اجتماعی و اقتصادی است. مجبور به انجام چندین شغل، برنامه ریزی بلندمدت مالی و بودجه برای هر ماه ممکن است جذاب به نظر نرسد، اما این ظرفیت برای فداکاری شخصی ویژگی بارز یک پدر خوب است.

2. نظم دهنده است: هیچ کودکی با شخصیت بی عیب و نقص به دنیا نمی آید. کودکی که نازپرورده است، احساس می کند حق دارد بدون توجه به دیگران رفتار کند. تنبیه فرزندتان به معنای تحمیل تنبیه بدنی نیست، بلکه کمک به کودک برای درک چرایی غیرقابل قبول بودن اعمالش است.

3. به فرزندانش فضای رشد می دهد: تجربه بهترین معلم است! اشتباه کردن بخشی از بزرگ شدن است. پدری که این را تشخیص میدهد، میداند که وجود فرزندش را از نظر جسمی و ذهنی محدود و محدود نکند.

4. نگرش باز: همه ما، به نوعی، ناهنجاری شکاف نسلی را تجربه کرده ایم. بیشتر والدین ما در عصری بزرگ شدند که مفهوم گوشی های هوشمند و رسانه های اجتماعی غیرقابل تصور بود. به احتمال زیاد ما نیز به عنوان والدین شاهد دریایی از تغییرات باشیم.

5. به فرزندانش می آموزد که قدر زندگی را بدانند: یک پدر خوب کمک می کند تا در فرزندش قدردانی از راحتی های روزمره مانند غذا، لباس و آموزش باشد. تنها کودکی می تواند واقعاً موفق شود که راحتی و مزایای خود را بدیهی تلقی نکند.

6. از فرزندان خود قدردانی می کند: یک پدر خوب تشخیص می دهد که فرزندش شخصیت خاص خود را دارد و نقش او این است که فرزندش را تربیت کند و الگوی رفتاری را به آنها تحمیل نکند.

7. رهبر خوبی است: پدر خوب، رهبر خوبی است! پدری که اصرار دارد فرزندش در کارهای خانه کمک کند، از سیگار و الکل پرهیز کند و برای آینده ای بهتر تلاش کند در حالی که خودش هیچ کدام از اینها را انجام نمی دهد، فرزندانی بی وجدان تربیت می کند.

8. فرزندپروری را به مادر واگذار نمی کند: یک پدر خوب از والدین خود در انجام مسئولیت حمایت می کند. این اهمیتی که در فرزندپروری شراکتی قائل می شود از زمانی که مادر باردار است شروع می شود. یادگیری تعویض پوشک، حمام کردن نوزاد و تغذیه با شیشه شیر برای کاهش بار همسرتان، بخش مهمی از چگونگی پدر خوبی برای یک نوزاد است.

9. برای زمان با کیفیت ارزش قائل شوید: ارتباط با فرزندانتان در یک فیلم، یک پیک نیک، بازدید از باغ وحش یا هر نوع گردش یا فعالیت مشترک راهی عالی برای شناخت شخصیت فرزندانتان است. محکم نگه داشتن این پیوند و اجتناب از بیگانگی تدریجی، به ویژه زمانی که فرزند شما وارد دوران نوجوانی می شود، یکی از ویژگی های شخصیتی یک پدر خوب است.

چگونه با فرزند خود در مراحل مختلف زندگی خود درگیر شوید

بودن در کنار فرزندتان به معنای چیزهای متفاوتی در مراحل مختلف زندگی اوست. در حالی که شما معمولاً در حال تعویض پوشک و بطری به کودک شیرخوار خود هستید، همین امر برای کودک نوجوان شما دقیقاً «معمولی» نیست.

1. قبل از بارداری

والدین باید به گونه ای برنامه ریزی شود که عوارض قابل اجتناب و ناملایمات قابل پیش بینی زندگی شریک زندگی شما، زندگی شما یا فرزندتان را مختل نکند.

شروع به خوردن غذاهای سالم و مفید کنید. یخچال خود را با محصولات تازه پر کنید و از فست فودها و غذاهای با محتوای روغن بالا اجتناب کنید. سلامت شما و شریک زندگیتان به طور مستقیم بر سلامت فرزند آینده شما تأثیر می گذارد.

از رفتارهایی که ممکن است بر کیفیت و حرکت اسپرم شما تأثیر بگذارد خودداری کنید. این شامل جایگزینی باکسر به جای شورت، دور نگه داشتن تلفن همراه از ناحیه کشاله ران و دوچرخه سواران و دوچرخه سواران سخت گیر (کسانی که بیش از دو ساعت در روز دوچرخه سواری می کنند)، جلوگیری از فشار بر بیضه ها می باشد.

با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید آیا هر دارویی که مصرف می کنید ممکن است بر باروری شما تأثیر بگذارد یا خیر.

در موارد خاص، اگر ممکن است آن را مناسب تشخیص دهید، انجام غربالگری پزشکی برای شناسایی تمایل ژنتیکی به بیماریهای ارثی مفید است. در حالی که ممکن است خود فرد علائم آن را نشان ندهد، ممکن است یک ناقل خاموش باشد.

2. در دوران بارداری

بارداری دوران چالش برانگیزی برای مادر است و شریک زندگی او بزرگترین منبع حمایت اوست.

شروع کنید به مسئولیت بیشتر برای کارهای خانه، خواه آشپزی، نظافت یا شستن لباس. به ویژه توجه داشته باشید که انجام هر کاری که نیاز به بلند کردن سنگین یا فعالیت بدنی دارد.

مراقب آنچه می خورید باشید؛ شما می توانید یک برنامه غذایی مشترک با همسرتان داشته باشید.

در مورد آنچه انتظار می رود یاد بگیرید. اگر در محل زندگی شما کلاس های بارداری و زایمان برگزار می شود، حتما با هم در آن شرکت کنید.

تا جایی که می توانید، همسرتان را در معاینات پزشک مرتبط با بارداری همراهی کنید.

تغییرات بدن و نوسانات خلقی شریک زندگی شما ممکن است باعث شود او احساس خستگی و تنهایی کند. اونجا باش تا باهاش ​​حرف بزنه حمایت متقابل ازدواج شما را تقویت می کند.

3. در روزهای اولیه فرزند شما

پیمایش در چند روز اول پس از تولد فرزندتان دلهره آور خواهد بود. تمام آموزش هایی که در مرحله بارداری دریافت کرده اید اکنون باید مورد استفاده قرار گیرند. مطمئن شوید که زندگی جدید خود را با پای راست شروع کنید.

آماده باش اولین وظیفه شما این است که همه وسایل و وسایل مانند شیشه شیر کودک، پستانک، پوشک و لباس و پتوی کودک را برای زمانی که کودک خود را به خانه می آورید آماده داشته باشید.

شما باید نقش غالب در کارهای خانه از جمله پخت و پز و نظافت را به عهده بگیرید. این به شریک زندگی شما کمک می کند تا استراحت مورد نیاز خود را دریافت کند.

در نظر داشته باشید که یکی از اقوام یا دوستانی که می تواند به شریک زندگی شما کمک کند تا بتواند استراحت کند، در نظر بگیرید. با این حال، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان می تواند مادر و کودک را تحت فشار قرار دهد.

برای از دست دادن خواب معمولی خود آماده باشید. تغییرات سریع می آیند. ممکن است در صورت امکان به مرخصی گرفتن از کار کمک کنید.

4. کودک نوپا

کودک نوپا کودکی بین 8 تا 36 ماهه است. همانطور که از نام آن پیداست، آنها معمولاً به تازگی راه رفتن را یاد می گیرند یا کاملاً تازه راه می روند.

از آنجایی که کودک دیگر به شیر مادر وابسته نیست، اکنون به پدر این فرصت داده می شود تا از نوزاد مراقبت کند در حالی که مادر دوباره به زندگی عادی ادغام می شود.

حضور داشته باشید. اکثر پدرها با کودکان نوپا مشکل دارند زیرا آنها درگیر نیستند. اگر به تنهایی از او مراقبت می کنید، بدانید که نمی توانید ایستاده این کار را انجام دهید - باید با آنها روی زمین باشید!

بیشتر از همه؛ صبور باش. تنها ماندن با یک پدر عصبانی برای رشد عاطفی و اجتماعی کودک نوپا وحشتناک است. اگر هیچ کس آن را صریح به شما نگفته است، ما همین الان خواهیم گفت: کودک نوپا شما را امتحان می کند و صبر شما را می شکند! اکثر پدرها این را قبول دارند. زمانی که همه چیز خیلی زیاد به نظر می رسد، به خود فرصت کوتاهی بدهید.

5. سن مدرسه

فرزند شما ورود خود را به زندگی عمومی آغاز می کند.

همانطور که کودک شما زمان بیشتری را دور از خانه می گذراند، شما شروع به ترس از امنیت او خواهید کرد. اقدامات کافی برای اطمینان از ایمن بودن مدرسه و حمل و نقل آنها انجام دهید. در حالی که مقدار مشخصی از اضطراب اجتناب ناپذیر است، اجازه ندهید که زندگی شما را اداره کند.

فرزندانتان را طوری تربیت کنید که به دیگران احترام بگذارند اما از افراد ناآشنا فاصله بگیرید. همچنین باید تصمیم بگیرید که آیا فرزندتان در این سن باید تلفن همراه داشته باشد یا خیر. اگر شرایط ایجاب می کند، یک مدل اولیه تهیه کنید.

کودک شما به آرامی شخصیت خود را در حین رشد شکل می دهد، خواه از آن آگاه باشد یا نه. آنها را تشویق کنید تا نظرات خود را بیان کنند و احساسات خود را بیان کنند. این به آنها کمک می کند تا احساس خود را تشخیص دهند و آنها را قادر می سازد تا افرادی سازنده باشند.

همیشه زمان با کیفیتی را برای گذراندن تنها با هر یک از فرزندان خود اختصاص دهید.

6. نوجوان و فراتر از آن

همانطور که فرزند شما دوران نوجوانی خود را می گذراند و به بزرگسالی می رسد، نقش پدر با او به نقش یک دوست خیرخواه تبدیل می شود.

فهمیده باشید نوجوانان سرکش هستند، هورمونهای آنها در حال خشم هستند، و باید در مدرسه و فعالیتهای فوقدرسی دستکاری کنند. در این میان، برای بزرگسالانی که قبضها را پرداخت میکنند و با فشار کاری کنار میآیند، به راحتی میتوانند مشکلات فرزندان خود را نادیده بگیرند.

دوست آنها باشید در حالی که هنوز پدر آنها هستید. زمان با کیفیتی را با هم بگذرانید. این میتواند سرگرمیای باشد که با آنها به اشتراک میگذارید یا فقط یک گردش عمومی. در مورد علایق آنها کنجکاو باشید و به آنها اجازه دهید موضوعاتی را که بیشتر از شما می دانند به شما آموزش دهند.

نوجوانان برای دوستان خود ارزش زیادی قائل هستند، بنابراین به روابط آنها احترام بگذارید. به آنها کمک کنید دوستان خوبی داشته باشند بدون اینکه زیاد در زندگی آنها فضولی کنید. گاهی اوقات، یادگیری یک سقوط طول می کشد.

به فرزندتان بیاموزید که پولش را مدیریت کند. در مورد هدف گذاری و بودجه بندی به آنها درس های عملی بدهید. قدردانی از ارزش پول کیفیتی است که برای هیچکس تلف نمی شود.

چگونه برای دختر خود پدر خوبی باشیم

تأثیر نقش پدر در رشد جامعهشناختی دخترشان به طور فزایندهای با تحقیقات بیشتر و بیشتر مرتبط است. رابطه دختر با پدرش بر برداشت او از ارزش خود تأثیر می گذارد.

1. چگونه با شریک زندگی خود رفتار می کنید

نحوه رفتار شما با همسرتان از سنین بسیار پایین توسط دخترتان به صورت فعال و منفعل به دقت زیر نظر گرفته می شود. رفتار محترمانه با شریک زندگی خود سابقه درستی را ایجاد می کند که او روابط آینده خود را بر اساس آن قضاوت می کند.

2. تنظیم قوانین جنسیت

دخترتان را از درگیر شدن در فعالیتها یا سرگرمیهایی که معمولاً «مردانه» تلقی میشوند، منع نکنید. این امر به ویژه در مورد کارهای مفید در اطراف خانه مانند تعویض لامپ، تعمیرات جزئی برق، تعمیرات لوله کشی و غیره که مهارت های ضروری برای همه هستند، صدق می کند.

3. برای خود ارزش قائل شدن

ارزیابی دختر شما از ارزش خود بستگی زیادی به نحوه رفتار شما با او دارد. بیش از حد از ظاهر او تعریف نکنید  در عوض، از چیزهایی که روی آنها سخت کار می کند، قدردانی کنید، خواه تحصیلات یا سرگرمی هایش باشد که به او کمک می کند استعدادهایش را شکوفا کند. با این حال، بین قدردانی و اشتباه در نوازش کردن او و در نهایت پرورش دادن او به عنوان متنعم و نابالغ تفاوت وجود دارد.

4. به او گوش دهید

هیچ چیز به او نشان نمی دهد که برایش ارزش قائل هستید احساس می کند که آنجا هستید تا به او گوش دهید. خیلی وقت ها از شما خواسته نمی شود که سعی کنید مشکلات او را حل کنید، بلکه فقط به او گوش دهید. صحبت کردن به او کمک میکند تا افکارش را در ذهنش مرور کند و دیدگاه جدیدی در مورد مسائل جاری پیدا کند که به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند خودش آن را حل کند.

5. مراقب قطع ارتباط باشید

بسیاری از پدران با ورود به دوران نوجوانی خود را از دخترانشان دور می کنند. بزرگ شدن و تأثیرات آن بر زندگی اجتماعی آنها ممکن است مطرح کردن موضوعی ناخوشایند و حتی تابو به نظر برسد. این چالشی است که هر پدری باید از خود بپرسد که چگونه با آن کنار می آید.

چگونه برای پسر خود پدر خوبی باشیم

در زیر چند نکته برای پدر خوبی برای پسرتان آمده است:

1. نقش های جنسیتی را تحمیل نکنید

آنچه که به طور سنتی زنانهیا مردانه در نظر گرفته می شد، دیگر آب ندارد. زمانی بود که آشپزی و نظافت برای زنان خانه «رزرو» بود. در دنیای امروزی، که زنان و مردان هر دو به طور فزایندهای مجبورند برای حمایت از شغل خود به تنهایی زندگی کنند، کار خانه امری پیش پا افتاده و تک جنسیتی است! این همچنین می تواند شامل کارهایی مانند خیاطی اولیه، مرتب کردن، لباسشویی و حتی تزئینات باشد.

2. با آنها صحبت کنید

پسرها به ندرت تشویق به ابراز احساسات می شوند. مخصوصا توسط پدرانشان این باعث می شود که آنها احساسات خود را دفن کنند و یک شخصیت بیرونی سخت ایجاد کنند که برای ابراز احساسات راحت نیست. وجود یک شخصیت مسن قوی در زندگی آنها می تواند به آنها کمک کند تا در فکر بلوغ پیدا کنند. توانایی ارزیابی نقاط قوت و ضعف به فرد کمک می کند تا با حل مسئله به طور سازنده برخورد کند، جایی که «مرد» معمولی به سادگی چیزی جز شکست را در نظر نمی گرفت.

3. اشتباهات بخشی از یادگیری هستند

در حالی که برای پسر شما مهم است که رویکردی محتاطانه به زندگی داشته باشد، هیچ کس که تا به حال بیش از حد محتاط بوده هیچ تغییر انقلابی در جهان یا حتی زندگی خود ایجاد نکرده است! در مورد اشتباهات بی تاب نباشید. در عوض، آنها را به عنوان تجربیات یادگیری ببینید. «معقول» بودن جایی بین عجول بودن و بیش از حد محتاط بودن قرار دارد.

4. درمان زنان

نگرش شما نسبت به زنان و رفتار با آنها در تعیین دیدگاه پسرتان نیز نقش بسزایی دارد. اگرچه ممکن است اجتناب از آن آسان تر به نظر برسد، اما ضروری است که در مورد رابطه جنسی و روابط بین فردی پسرتان در سن مناسب صحبت کنید. به طور مداوم در مورد انتظارات و نگرش های اجتماعی و اینکه چگونه می تواند بر آنها تأثیر بگذارد بحث کنید.

5. دانش عملی

سیستم مدارس هندی ما به دانشآموزان در مورد مالیات، بودجهبندی، ثبت اظهارنامه یا سایر مهارتهای عملی مانند کار مفید و مهارتهای مکانیکی اولیه آموزش نمیدهد. در حالی که ممکن است اطلاعات زیادی در مورد همه این رشته ها نداشته باشید، مطمئناً می توانید به آنها کمک کنید تا آنچه را که می دانید و همچنین با هم مطالعه کنند، چه چیزی را نمی دانید. این نیز چیزی است که یک سرگرمی مشترک می تواند برای آن بسیار مفید باشد.

رویکردهای مختلف با توجه به شرایط مختلف

موقعیت های زیادی وجود دارد که نقش پدر به دلیل شرایط اجتناب ناپذیر مانند طلاق یا فوت همسر تغییر می کند. در زیر چند روش وجود دارد که می توان برای مقابله با آن موقعیت ها استفاده کرد.

1. پدران خوانده

فرزندخواندگی یک عمل شریف و یک راه نوع دوستانه برای کمک به بهتر شدن جهان است.

مراقب باشید زمانی را برای گذراندن با فرزندان خود اختصاص دهید. شما نمی خواهید مراحل زندگی آنها را از دست بدهید.

همیشه زمانی را برای خود اختصاص دهید تا با شریک زندگی خود بگذرانید.

از فکر کردن پرهیز کنید این نکته بهویژه مرتبط است زیرا بهعنوان یک پدر خوانده، سخت است که نپرسید آیا چیزی که گفتهاید یا انجام دادهاید، یا هر رویداد خارجی ممکن است عواقب گستردهای بر روان آنها داشته باشد.

آنها را به صحبت تشویق کنید.

2. پدران ناتنی

روزهای اولیه (گاهی اوقات هفته ها یا حتی سال ها) ناپدری بودن می تواند لحن روابط شما با فرزندان ناتنی تان را تعیین کند.

خودتان را به آنها فشار ندهید. بگذارید وقتشان را صرف کنند تا با شما گرم شوند.

روش فرزندپروری خود را با شریک زندگی خود در میان بگذارید. ضروری است که شما دو نفر در یک صفحه باشید.

بگذارید بچه ها بدانند که برای رابطه آنها با والدین بیولوژیکی شان ارزش قائل هستید. مانع آن نشوید.

3. تک والد

تک والد بودن بدیهی است که در عین پاداش دادن، سخت است.

برنامه کاری خود را منظم کنید. این ممکن است به معنای یافتن شغل مناسب یا ایجاد هماهنگی با کارفرمای خود باشد تا زمان کافی در روز برای حضور در کنار فرزندتان داشته باشید.

دریافت پشتیبانی. کاملاً درست است که تکذیب کنیم که تک فرزندی سخت است. از درخواست کمک از دوستان یا خانواده تا زمانی که مایل هستند دریغ نکنید. این می تواند شامل هر چیزی باشد، از نگهداری از کودک گرفته تا کمک به ذخیره کردن یخچال شما با غذاهای آماده.

برای تفریح ​​وقت بگذارید. سختی زندگی روزمره می تواند باعث ایجاد احساس انزوا و کسالت شود. هر آخر هفته برای یک فعالیت در فضای باز وقت بگذارید. شرکت در کلوپ های اجتماعی خانوادگی یا فعالیت های گروهی در شهر یا محله شما یک گزینه عالی است.

در مورد همسر سابق خود با فرزندتان تحقیر آمیز صحبت نکنید. مهم است که آنها الگوهای زن قوی در زندگی خود داشته باشند، چه معلم، چه خاله یا مادربزرگ.

4. پدران جدا شده

جدایی برای همه افراد، به خصوص بچه ها سخت است. اما، هنوز هم دلیلی دارد و بنابراین، باید راه را برای آینده ای شادتر هموار کند.

به فرزندان خود نزدیک باشید. حضور شخصیت پدر بسیار مهم است. مطالعات نشان میدهد که هر چه ملاقاتهای پدر غیرمستقیم بیشتر یا رایجتر باشد، فرزندان سالمتر و سازگارتر هستند.

این همچنین به این معنی است که شما مکرراً با شریک سابق خود ملاقات خواهید کرد. شما باید مصالحه کنید و با مسایل مشترک مسالمت آمیز برخورد کنید. سطوح بالای تعارض تأثیر منفی بر کودکان دارد.

مقادیر بالاتر حمایت از کودک با پیشرفت تحصیلی و رشد شناختی بهتر کودکان همزمان است. اینکه چقدر می توانید پرداخت کنید باید توسط شما تعیین شود. باز هم، مهم است که رابطه شما، با شریک سابقتان، پایدار باشد، به طوری که هر دوی شما بتوانید بر سلامتی کودکان تمرکز کنید.

5. پدران رضاعی

از خودگذشتگی فرزندخواندگی با این واقعیت تشدید می شود که تعداد زیادی از کودکان خردسال برای دریافت کمک آماده نیستند. در نهایت، فرزندخواندگی همه چیز مربوط به بچه ها است نه والدین.

پدیده ترومای ثانویه برای والدین رضاعی افسانه نیست. با گذشت زمان و به درجات مختلف، ضربه روحی فرزندتان به شما وارد می شود.

از چشم انداز درمان دور نشوید. درمان می تواند به کودک شما و خود شما در انتقال کمک کند. این یک وضعیت اصلاح و برو نیست، بلکه یک روند ادامه دار خواهد بود. با این حال، تغییراتی که می تواند در زندگی شما ایجاد کند ارزش آن را دارد.

هیچ کس به طور کامل مجهز نیست تا به طور بی عیب و نقص به مراقبت از خانواده رسیدگی کند. یادگیری و بهتر شدن بخشی از سفر است.

یک پدر خوب می تواند تفاوت بین فرزندش که فردی سازگار در جامعه باشد یا یک بدبخت ناپایدار هدر رفتن و انتخاب های ضعیف باشد. اگر پدری بتواند فرزندش را باور کند، آن فرزند می تواند خودش را باور کند و بهترین باشد.

توجه : اطلاعات موجود در وبلاگ هیاهو  یک ماهیت کلی است و فقط برای اهداف آموزشی در دسترس است و نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های یک متخصص پزشکی یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تلقی شود. اگر در مورد سلامتی خود یا کودک خود نگرانی دارید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

منابع : تمام مطالب ارائه شده توسط وبلاگ هیاهو ، بر پایه جدیدترین تحقیقات علمی و به روز محققان و مراجع ذی صلاح علمی و تحقیقاتی اروپا و امریکا در زمینه مهمترین مسائل و سوالات والدین در زمینه فرزند پروری تهیه شده است.

انتشار مطلب فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم سایت هیاهو  بلااشکال است.